pátek 29. srpna 2014

Mickova Jawa 350, model 639 - alternátor nedobíjí

Začátek byl takový, že si Mick všimnul malého napětí na akumulátoru, těsně po jízdě. Hodnota se pohybovala kolem 12.3 V u tři měsíce starého akumulátoru po přibližně sto kilometrové jízdě. Vypadá to, že Jawa prostě nedobíjí. Ale kde bude problém? Vadný regulátor jsem zavrhnul téměř ihned, je to totiž regulátor buzení alternátoru + 3f usměrňovač a tam se prakticky nemá co pokazit, resp. ne tak pravděpodobně jako zkratovací regulátory pro alternátory s permanentními magnety (většina motorek) kde se přebytečná energie mění v teplo a regulátor většinou umře na nedostatečné vyzařování tepla.
Měření rotoru alternátoru
Při měření napětí akumulátoru se zapnutými světly a okolo 3000 RPM bylo napětí přibližně 12.5 V, což je velmi málo (mělo by být asi 13.8 V). Přitom budicí proud do rotoru alternátoru byl v pořádku. Zaměřil jsem se tedy na proměření 3f statoru a hle - problém nalezen!
Stator je zapojen do hvězdy (X-Y-Z) s vyvedeným středem na pinu s číslem 86. Aby byla identifikace vadného vinutí co nejpřesnější, je třeba měřit každé vinutí zvlášť, tedy proti středu - označme jej jako S.
Naměřené indukčnosti vadného statoru
Vinutí Indukčnost [µH]
X-S 290
Y-S 133
Z-S 333

pátek 8. srpna 2014

Spojková páčka story

Všiml jsem si, že spojka na motorce se "vypne" až při úplném zmáčknutí spojky + chybí vůle na spojkovém lanku. Začal jsem tedy tento problém řešit, neboť při delším zmáčknutí spojky začíná bolet zápěstí a obecně to není zcela pohodlné (nutnost zmáčknou páčku až na doraz).
Při demontování páčky, resp. čepu co ji drží v držáku na řídítka jsem byl překvapen.
Nějaký KOKOT (pravděpodobně absolvent fakulty strojní nebo ekonomiky) vyvrtal vedle díry pro čep další díru a prostor mezi nimi propiloval. Vznikla tedy jakási pseudodrážka, ve které se čep volně pohyboval.
KOKOT tuning