sobota 4. ledna 2014

Úprava palubního podsvícení na LED

Všechny nové palubovky mají jak podsvícení, tak i kontrolky řešené pomocí LED diod. Jelikož mám stroj poněkud postarší, mám žárovky. Je ale zvláštní, že varovná kontrolka přehřátí motoru je čirá červená LED se svítivostí tak 4 cd (odhaduji). Pravděpodobně v té době byly ještě výkonné LED příliš drahé, a tak se neosazovaly na všechno. Jako varovná kontrolka je pravděpodobně proto, že je namířeno přímo k hlavě řidiče a při výstraze si ji nelze nevšimnout (hodně oslňuje).
Nicméně, pro spolehlivost palubovky (a v případě že odejde nějaká žárovka a já nemusel rozebírat polovinu kapotáže) jsem se rozhodl postupně všechny žárovky nahradit LED.
Bílá 5mm LED v pouzdře pro žárovku v porovnání se žárovkou

Začal jsem podsvícením. Jelikož 2 ze 3 žárovek byly špatné (a v noci šla vidět pouze rychlost od 0-80 km/h a otáčkoměr vůbec), je tohle priorita.
Vzal jsem bílou LED (nevím přesně parametry, ale při odběhu 20 mA svítí odhadem tak 3 cd), zbrousil ji přibližně o 2 mm (abych odbrousil čočku a modifikoval vyzařování více do prostoru) a poté ji napájel do patice pro normální 1.7W žárovku.
Omezovací rezistory na straně PCB
Jelikož jsou žárovky napájeny z palubního rozvodu cca 12 V a diody jsou jmenovitě na 3.3 V, bylo potřeba omezit proud, aby neshořely. Experimentálně jsem hodnotu omezovacího rezistoru určil na 560 ohmů. Při této hodnotě si dioda v rozsahu napájecího napětí 12-14.4 V odebírá 18-21 mA a svítivost vizuálně zůstává konstantní.
Na PCB palubovky jsem přerušil jednotlivé napájecí cestičky k žárovkám a bypassnul je těmito rezistory.
Bílé podsvícení
S výsledkem jsem nadmíru spokojen. S bílým podsvětlením jsou údaje daleko lépe čitelnější nežli s žárovkovým žlutým.
Kontrolky vyměním časem, až budu mít LED diody patřičných barev (chybí mi žlutá na rezervu).

Žádné komentáře:

Okomentovat