pondělí 11. března 2013

Máš doškrábané plexi na přilbě, že vidíš kulové? Vylešti si ho!

Pokud vám náhradní plexi na přilbu stojí to co mně (přes 1.5k) a je doškrábané natolik, že při osvícením sluncem není vidět už vůbec nic, tak je na čase s tím něco dělat. Přemýšlel jsem, jestli by to nešlo zabrousit a vyleštit, jako jinší poškrábaný povrch do nova. I ve výrobě se plexi, ve finální fázi, brousí a leští pod vodou, aby mělo krásný čirý povrch.
Před leštěním (moc ty škrábance v tomto úhlu vidět nejsou)

Na helmě mám zatím plexi ok, ale to na motorce je už za svá léta pěkně doškrábané od kamínků a různého hmyzu. Sice se přes to nedívám, ale když je mašina v servisu, tak jsem si řekl, že mezitím pokusím s tím plexi něco udělat (jestli to pujde).
Koupil jsem tedy 1500 a 3000 smirkové kotouče do vrtačky, unašeč, lešticí kotouč a trochu lešticí pasty jsem našel doma.
Smirkové papíry na suchý zip
Hodily by se spíše hrubosti 800 a 1200, bohužel ty zrovna nebyly k mání, nicméně i tak se výsledek, asi po 20 minutách, dostavil.
Postup je snadný. Nejdříve se brousí 800 a pak 1200 kotoučem s tím, že se na plexi a kotouč stříká vody (jednak aby se nezahříval, a jednak aby odbroušený materiál šel pryč).
Poté plexi vypadá docela nevábně, mléčně - ještě aby ne, když jsme ho právě brousili!
Cílem této první fáze je odstranit hluboké škrábance. Čili pokud mám škrábanec 0.1 mm, tak musím celý povrch o tuto hloubku zbrousit.
Hrubý molitanový kotouč (3000)
Pak přichází leštění. Použil jsem nějakou finální pastu na leštění předmětů (ani to jako brousicí/lešticí pasta nevypadá, spíš takový gel).
Do vrtačky upnul molitanový kotouč, dal na něj pastu a začal leštit. Problém je ten, že mám poněkud hrubý molitanový kotouč a pasta, přesto že to na ní není poznat, není taky zrovna jemná, a tak povrch není zcela čirý, ale ještě trochu mléčný (po vyleštění).
Vyleštěné přední plexi
S výsledkem jsem ale spokojen, je to mnohem lepší než předtím. Až seženu čistý molitanový kotouč (jenom molitan na suchý zip) a hrubší kotouče, tak vyzkouším i helmu, a taky doleštím toto plexi, aby bylo dokonale čiré, přesně jako z výroby.
Také pořídím jemnější pastu - SCRATCH OUT na autolaky.
Dohromady mě tato sranda vyšla na 250 Kč a asi 20 minut práce... a zajebané oblečení.
Pěkně to člověka ostříkne
Nicméně, když si představím, že mě takováto sada vyjde na vyleštění spousty přileb a dalšího plexi, tak je to investice rozumná. U těch dražších plexi samozřejmě.

Žádné komentáře:

Okomentovat