středa 6. února 2013

Oprava školního demonstračního multimetru

Na bývalé střední škole se používají (v hodinách fyziky) demonstrační multimetry DE700-1M, výrobce firma NTL. Zepředu je velký analogový ukazatel + LED displej, a v zadu pro potřeby učitele je menší LED displej. Přístroj umí měřit odpor, napětí a proud.
Nový přístroj stojí 26k, což je neuvěřitelná zlodějna (vzhledem k tomu, jak je to vevnitř provedené). Nicméně MŠ zaplatí, že jo :)
Multimetr při pohledu zepředu

Dostal se mi tedy tento přístroj pod šrubovák, že prý mu nejde měřit proud. Kouknul jsem se tedy dovnitř.
Uvnitř je poctivé české trafo, velká deska stabilizátoru (symetrické napájení +- 5V), vstupní deska s OZ a přepínačem rozsahu a zobrazovací deska s ICL7107.
Vstupní deska s přepínačem rozsahů
Mechanické provedení je již horší, hlavně pro nastavovací trimr nuly měřidla (kus plastové tyčinky, která se zalomí). Přístroj jsem opravil a jelikož jsem šťastným majitelem stolního multimetru maďarské výroby (ale s přesností 0.1 % na celém rozsahu! + ověřeno na kalibrovaných školních multimetrech), tak jsem toto měřidlo pomocí něj nakalibroval. Docela jsem koukal, jak je vstupní díl nastaven mimo. Proud to ukazovalo -10 % a napětí asi -15 %. Analogový měřák byl podobně rozhozený. Podařilo se mi to nakalibrovat na celý rozsah s odchylkou asi 1 %, což je pro demonstrační účely dostatečující.
Takto to vypadá vevnitř
Uvnitř bylo poměrně hodně prachu ze školní křídy (ani se nedivim za ty roky).
Nicméně nyní je přístroj zase plně v provozu. Musím návrháře pochválit za kvalitní vstupní díl, jež je osazen precizními operačními zesilovači a celý odstíněn. Bohužel na mechanickém provedení je vidět, že bylo hodně improvizováno.

Žádné komentáře:

Okomentovat