úterý 12. února 2013

Oprava Inframatic 8620 - reflexní fotometrie

Dostal se mi na stůl zajímavý přístroj na opravu - Inframatic 8620. Je to přístroj pro měření koncentrace různých látek v obilí a podobných plodinách. Měří to koncentraci lepku, vlhkosti... apod.
Koncentraci to vyjadřuje v procentech. Nové zařízení stojí asi 480k, použité cca 250k. Takže když to člověk opravuje, musí mít opravdu v p***, aby se ruce neklepaly a ještě se to víc nepokazilo =)
Pohled na přístroj zepředu (bez měřicí komory)

Přístroj měří pomocí dvoukanálové reflexní fotometrie, tj. že měřený vzorek se osvicuje sadou vlnových délek a měří se odrazivost (odražené paprsky se zachytávají v Ulbrichtově kouli). Po porovnání měřeného vzorku s referenční hodnotou se vypočítá koncentrace. Neuvěřitelně jednoduché.
Optická měřicí aparatura
Toto zařízení jsem již jednou opravoval. Nějak se přetrhnul kapel od PC k přístroji, zkratoval se, a odešel RS-232 interface. Vevnitř je to poměrně dobrá strojovna odpovídající technice 90. let, tj. osmibitový procesor, EPROM s programem a kopa paralelních sběrnic a rozšiřujících IO. Po asi dvou dnech bádání jsem nakonec vytvořil vlastní desku RS-232 interface, která je zkratu odolná =) Takový menší upgrade.
Externí RS-232 interface
Jelikož zákazník požadoval opravu co nejdříve (bo jinak nemohl měřit vzorky), tak jsem desku přibastlil poměrně narychle. Funguje to.

Za necelý rok jsem ovšem tento přístroj dostal znovu na opravu s diagnostikou "měří hlouposti". To už byla docela výzva (čekal jsem vadné převodníky, špatné vstupní díly, rozbitou optiku)...
Závada byla poznat ještě při otevírání přístroje, když se na mě vyvalila vůně spáleného křemíku a epoxidových pouzder...
Řízení lampy spálené na uhel
Z neznámého důvodu totálně shořelo řízení lampy a to tak, že obvod se rozpůlil vejpůl při vytahování z patice. To nebyl jediný problém. Spoje pod obvodem byly fuč, prostě shořely.
Podařilo se mi (více-méně intuitivně) zpátky zrekonstruovat zapojení a dát ho dokupy.
Proč ale původně shořel? Žeby výrobní vada u dané série povolovodičů, která se přihodila až časem? Nedivil bych se, rok výroby 1992. Nečistoty v substrátu, v té době ještě nevychytané chyby při výrobě...
Měření zpětné vazby pro řízení lampy
Ještě jsem se ale obával, že kvůli spálenému zdroji shořela lampa, případně další součástky, které nejdou opticky identifikovat. Ať jsem zkoumal jak jsem zkoumal, vypadá to, že shořel jenom zdroj.
Zapnul jsem tedy přístroj (již opravený), provedl jednoduché měření - bohužel bez vzorku, protože nemám žádné obilí, takže jsem měřil vzduch a přístroj začal posílat již smysluplnější hodnoty, nežli předtím.
Opravený zdroj s novým obvodem
Uvidí se, jak se vyjádří zákazník, jestli to měří správně (mělo by, protože další problém nebyl diagnostikován).
Testovací rozestavění - zobrazovací jednotka, zdroj a logika
Musím říci, že z reverzního inženýrství mám dostatek poznatků na výrobu menšího, spolehlivější, rychlejšího, přesnějšího a hlavně levnějšího přístroje. Tak třeba za rok z toho udělám nový produkt :)

Žádné komentáře:

Okomentovat