čtvrtek 6. září 2012

Caprica dostala iridiovky!

Již v Itálii jsem zaznamenal delší startování při studeném motoru, projevovalo se ovšem pouze občas. Vyjímečně i při teplém motoru. Chvíli jsem přemýšlel, co může být příčinou. Karburátor čistý, filtr čistý, olej nový... hmm, žeby svíčky? Životnost mají 12 000 km, nyní mají naježděno něco přes 9200 km, to už se musí nějak projevit! Kamarádi mi doporučili svíčky iridiové - mají tenkou centrální elektrodu, tímpádem lépe emitují elektrony i při nižším napětí a teplotě. Jednoduše řečeno, i za studena je jiskra intenzivní jako za tepla. A díky tomu, že elektroda je z iridia, tak se málo opalují a vydrží déle nežli klasické svíčky.
NGK CR9EIX

Vyrazil jsem tedy do zdejšího shopu, kouknout, kolik takové iridiovky stojí. Hmm, 500 Kč za kus? To je moc za svíčku s kouskem iridia, jde se omrknout net. A hle, 250 Kč za kus! Volba tedy byla jasná, dvě svíčky i s poštou za cenu téměř jedné zdejší. A to se vyplatí!


Svíčky jsou originál NGK (MADE IN JAPAN), takže žádné napodobeniny. Výrobce do mojeho miláčka doporučuje teplotní třídu 8, já zvolil chladnější typ 9, jelikož v mrazech jezdit moc neplánuji. U 4T je to ale víceméně jedno, jaká je teplotní třída.
Pidi centrální elektroda o průměru asi 0.8 mm
Vymontoval jsem tedy staré svíčky, a našruboval nové, iridiové. Staré vypadaly trochu jetě, ale kdoví v jakém stavu jsou uvnitř v izolátoru apod. Docela mě překvapilo, že původní moc dotaženy nebyly (a to jsem si je nechal vyměnit v dobrém servise). Možná se povolily při provozu, ale to by neměly. Kdoví. Raději si tyhle banální výměny dělat sám...
Šrubování zadní svíčky
Výměna zadní svíčky je oproti přední pohodička. Stačí odklopit nádrž, sundat fajfku a vyšrubovat svíčku. Přední je o poznání horší, neboť se musí sundat kapotáž a dost odklonit chladič, aby se do hlavy teprve vlezl klíč. Docela makačka.

Po zakrytování jsem otočil klíčkem, dal sytič na polovinu, zmáčknul spojku a starter button. Než jsem stihnul pustit startér, motor už běžel. Neuvěřitelné! Takové mega zlepšení jsem nečekal. Motor chytne okamžitě.
Nyní už jenom čas ukáže, jak dlouho iridiovky vydrží a případně jestli se doba studených startů bude prodlužovat, nebo zůstane přibližně stejná.

Žádné komentáře:

Okomentovat