pondělí 2. července 2012

USB zásuvka, palubní hodiny a zavařená řadička

Jelikož je v plánu výlet na Balaton a něco po ČR, tak jsem se rozhodl pro pohodlí řidiče a hlavně navigace, udělat dvě úpravy. Jedna jsou dvě USB zásuvky u palubovky (jakožto nabíječka mobilu, BT apod.) a druhá jsou palubní hodiny, protože mašina je normálně nemá.
Dlouho jsem přemýšlel jak to zbastlit, nakonec jsem použil super step-down měnič od Texas Instruments, RTC od Maxim a AVR ATtiny s řídicím programem.
Schéma hodin + zdroje pro USB zásuvky

Schéma je primitivní. Obsahuje katalogové zapojení měniče na 5V (v klidu bere necelou 1 mA), dále pak zapojení RTC, které je neustále napájeno z akumulátoru mašiny (odběr 40 uA) a rozhraní pro ovládání RTC realizované ATtiny44.
Experimentoval jsem i s vlastní verzí RTC uvnitř MCU, nicméně jsem se nemohl dostat na odběr menší než 1.5 mA. V této konfiguraci (v klidu) celé zařízení odebírá 40 uA a při otočení klíčkem se zapnout všechny ostatní periferie (odběr vzroste na 20 mA, protože se rozsvítí i displej).
Osazená deska hodin
Jelikož mi v procesoru zůstalo spousta nevyužitého místa pro další kód, dopsal jsem (z nudy, jak jinak) i funkce pro měření palubního napětí.
Pod palubovkou jsou 2 USB zásuvky spolu se 2 tlačítky. Jedním tlačítkem se nastavují hodiny, druhým minuty. Při stisku obou se přepíná mezi voltmetrem / hodinami.
Měnič na 5 V lze zatížit až 2 A, což je pro dvě USB zařízení naprosto dostačující. Teplo moc nevydává, resp. není potřeba chladiče. Navíc jsem celý systém umístil vedle levého blinkru do kapotáže, takže kolem něj neustále fouká vzduch.
Zařízení v krabičce, připojení konektorem
Vibrace tomu nevadí, bouřka a déšť také ne. Přežilo to 1400 km v různých podmínkách, poté dalších cca 200 km v šílené bouřce, přežije to už všechno. Po celou dobu to nabíjelo mobil a občas i BT v helmě.
Hodiny v provozu
Dále mi kamarád COčkem krásně a pořádně zavařil řadičku, takže můžu opět zapojit emoce do řazení a budu vědět, že ji už neukopnu.
Zavařená řadička
Původně byla zafixována šroubem, který ale celý čep posunul k řadicímu táhlu a odíralo jej, bylo to tedy pouze dočasné řešení.
Nouzové přichycení
Další fotky zde

Žádné komentáře:

Okomentovat